Door J.N. Viergever - donderdag 27 februari 2014
Na de avond gestart te hebben met een maaltijd bij restaurant ONS, togen de cauvinisten naar de Maranathakerk om samen met VGST’ers en gemeenteleden te luisteren naar de lezing van professor De Bruijne.
De Bruijne sprak over een crisisgevoel in Nederland. De kerk ziet veel christelijke invloeden uit de samenleving verdwijnen. Ook voor de samenleving valt er een gat, doordat gemeenschappen vervagen na de verzuiling en een gemeenschappelijk kader ontbreekt. Dat terwijl we wel samen antwoord moeten geven op nieuwe ethische vragen als hoe om te gaan met nieuwe medische en militaire mogelijkheden.
We zijn als kerk gewend geraakt aan de luxepositie (de oase) om als grote meerderheid de samenleving christelijk in te kunnen vullen. Dit is sterk achteruit gegaan. We moeten ons voorbereiden op een tijd waarin we vanuit een kleinere minderheid moeten werken (de woestijn). Hier liggen kansen. Veel eigenschappen van de westerse samenleving zoals opkomen voor zwakken en de relatie tussen individu en gemeenschap hebben christelijke wortels, als we dit aan het licht kunnen brengen kunnen we mensen de waarde van het christendom laten zien.
Ook op het vlak van Bijbeluitleg is het goed ons opnieuw te bezinnen. De Bijbel is geen verzameling statements wat we moeten geloven en doen, de Bijbel is een boek met normen gekoppeld aan een specifieke situatie en tijd.
Christelijke ethiek is:
- Het meenemen van nuttige elementen die beschikbaar zijn, bijvoorbeeld veel van wat klassieke Griekse denkers over ethiek schreven.
- Kijken naar de leer van de Bijbel, eerst naar de boodschap als geheel en dan kijken hoe afzonderlijke teksten recht te doen zijn.
- Leren van de pastorale praktijk.
Het doel is Gods heerlijkheid weerkaatsen.
Belangrijk in de boodschap van de Bijbel als geheel is dat eerst Israël modelsamenleving moest worden en later in het nieuwe testament de kerk. Daarom is gemeente-ethiek zo belangrijk en de liefde zo onmisbaar. Liefde eerst naar elkaar en daardoor ook naar buiten.
Dit is minder concreet dan de oude situatie waarin meer vastlag over wat wel en niet mocht. We mogen als mondige kinderen met creativiteit zoeken naar hoe we christelijke ethiek het beste in kunnen vullen.
In de Kelderder werd nog nagepraat en nageborreld en een goed glas wijn geheven op een geslaagde avond.