Vereniging van Gereformeerde Studenten in Twente

/ VGST-jaaroverzicht 2015

Door H.J. aan het Rot - donderdag 31 december 2015

306622
Terwijl u nog maar eens een oliebol naar binnen werkt en de laatste nummers van de Top 2000 uit de speakers galmen komt het einde van 2015 snel dichterbij. De jaarwisseling is een mooi moment om nog even terug te kijken naar alle gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Middels dit jaaroverzicht zal ik u meenemen langs een aantal dingen die er bij de VGST zijn gebeurd afgelopen jaar.

Het jaar begon intellectueel met een jaarthemalezing over de Nederlandse cultuur en identiteit van Arnold Enklaar. Het daarop volgende weekend vond het eerste toerustingsweekend van de VGST plaats. Onder het thema ‘Navolging’ mochten we aan de hand van een lezing, een Bijbelstudie, workshops en gesprekken met elkaar nadenken wat het betekent om Jezus te willen volgen in ons leven.

Aan het eind van januari was het tijd voor één van de leukste weekenden van het jaar: het Februariweekend. Door het enorme promotieoffensief met tientallen posters was het weekend eigenlijk al geslaagd voor het goed en wel begonnen was. De 11-10 overwinning tijdens een potje voetbal in de sneeuw tegen C.S.V. Alpha maakt het weekend helemáál compleet!

306626

Begin februari was het tijd voor de Mannenbierzuipavond die traditiegetrouw plaats vindt tijdens de Vrouwenkledingruilavond. Terwijl de mannen genoten van enkele speciaal biertjes ruilden de vrouwen allerlei rokjes en jurkjes met elkaar. De Mannenbierzuipavond was in ieder geval zéér geslaagd.

Tijdens de voorjaarsvakantie liet de VGST zich van haar sportiefste kant zien. De Boom organiseerde een darttoernooi waar 16 mannen aan mee deden en ook was er een groot aantal VGST’ers te vinden in Assen waar het PaasVolleybalToernooi (PVT) plaatsvond.

306642

Op de eerste donderdag van maart vond de eerste open dag van 2015 plaats. Na een gezellige maaltijd was er een Kleinefietsjesrace op het van Heekplein midden in de stad.

306634

Eén van de hoogtepunten in het afgelopen jaar was de 32e Dies Natalis met als thema ‘Venire in Tabula in incertum’. We mochten de verjaardag van onze vereniging vieren onder het genot van heerlijk eten, lekkere wijn en vele speeches. Aan het eind van de maaltijd was er nog cabaret en natuurlijk werd de avond afgesloten met een leuke party!

In maart vonden er twee lezingen plaats. De eerste was een jaarthemalezing van Harm Knoop over Meervoudige Religieuze Identiteit. Het was een prikkelende lezing waarbij de VGST werd uitgedaagd om buiten de gebaande kaders te denken.
De tweede lezing was een toerustende lezing van dominee Aan het Rot die ons meenam door het boek Jakobus.

Maart was ook de maand waarin de KandidaatSenaat-strijd volledig ontbrandde. In deze KS-strijd kunnen kandidaat senaten hun visie op de vereniging laten horen. In totaal waren er dit jaar negen verschillende KS’en actief. Uiteindelijk werden de amicae André en Boerma en de amici Bisschop en Aan het Rot verkozen als senator voor het jaar 2015-2016.

306650

Het amicale, studentikoze en intellectuele hoogtepunt van 2015, het PaasCongres, vond dit jaar plaats in het weekend van 16-18 april. In Helvoirt verzamelden zich meer dan 200 studenten uit VGS-Nederland om te luisteren naar lezingen, zich te verbreden in de Bolle Keizer, mee te doen met workshops en gezellig te borrelen. Het was weer een mooi PaCo!

In de week na het paascongres vond het eerste Veritas-forum in Enschede plaats. Drie sprekers gingen op de Universiteit met elkaar in discussie over het thema ‘De volmaakte mens?’. Met ruim 200 bezoekers was het een geslaagde avond.

Eind april kon de VGST zich opnieuw van haar meest sportieve kant laten zien tijdens de Batavierenrace. Tijdens de estafette van Nijmegen naar Enschede kon de VGST de 28e plaats uit 2014 helaas niet verbeteren maar de VGSN-TQ werd keurig één plekje onder ons gehouden.

Begin mei liet de VGST zich van haar meest studentikoze kant zien tijdens Studentikoze Donderdag. Met pannenkoeken, een Kleine Fietsjes Estafette Race, een studentikoze maaltijd in de IKEA en natuurlijk melkpoedervlammen was het een mooie middag.

306654

Op dinsdag 26 mei vond er een toerustende avond plaats met homoseksualiteit als thema. Onder leiding van de gastspreker, Arjan Hof, werden er enkele prikkelende vragen en stellingen besproken. We mogen terugkijken op een geslaagde avond waarop we als vereniging met elkaar na mochten denken en praten over homoseksualiteit.

Begin juni was het tijd voor het jaarlijkse liftuitje, deze keer ging de VGST ‘immer gerade aus' over de A1 richting Berlijn. Er zijn weer prachtige liftverhalen ontstaan en natuurlijk werden de toeristische trekpleisters van Berlijn bezocht. Het was een mooi weekend in de hoofdstad van Duitsland.

306658

Als afsluiting van het jaarthema ‘identiteit’ vond er half juni een jaarthemalezing plaats over digitale identiteit. Amica Van der Lugt en amice De Graaf sr. vertelden ons iets over het elektronisch patiëntendossier (EPD) en de amici Lassche sr. en Maan vertelden over de gevaren van internet en big data.

Terwijl de zomervakantie voor de deur stond werd het verenigingsjaar afgesloten met het afsluitend weekend op Ameland. Het was een ontspannen weekend met (vrouwen)voetbal, volleybal, genieten op het strand en veel gezelligheid!

306662

Na het zomerreces ging de VGST verder met het novitiaat en de jaarvergadering waarop Senaat Grootens het stokje overgaf aan Senaat Aan het Rot. Na de jaarvergadering stapte de VGST in enkele busjes om te rammen bij de VGSEi (Eindhoven). Eenmaal binnen werd er een vulkaan opgebouwd en werd er tot in de late uurtjes geborreld.

306674

Het nieuwe bijbelstudieseizoen begon op de startavond waar dominee Hempenius kwam spreken over de waarde van Bijbelstudie en gebed. Tijdens deze avond was er voldoende ruimte om de nieuwe bijbelstudiegroep te leren kennen en de verwachtingen voor het nieuwe jaar uit te spreken.

Terwijl het tweede deel van de jaarvergadering steeds dichterbij kwam was het tijd voor jaargroep 2015 om een lidmaatschapsaanvraag te doen bij meneer de abactis. In de nacht van 29 op 30 september was het zover, de praeses en abactis werden uit hun bed getrokken en samen met het vaandel op het vliegtuig gezet naar Londen. Diezelfde nacht werden er ook acties neergezet op Het Lelietheater en KKK. Het was een mooie actie en de VGST mag trots zijn op haar nieuwe jaargroep!

306666

Begin november vond het amicale weekend met de VGSD (Delft) plaats. Tijdens de bier- en wijnproeverij, een gezellig feest, verschillende (sportieve) activiteiten en een borrel werden de banden tussen de VGST en de VGSD aangehaald.

Begin november was het tijd voor de eerste jaarthemalezing over ‘idealen in de zorg’ door Esmé Wiegman. Enkele weken later was het tweede toerustingsweekend van 2015. Aan de hand van het thema ‘geloof op maandag als op zondag’ mochten we met elkaar nadenken en praten over christen-zijn in de praktijk. Het was een mooi weekend met een lezing van dominee Mol, verschillende workshops, een sing-in en goede gesprekken.

Begin december keek de VGST vooruit naar kerst tijdens de toerustende avond. Middels een sing-in en een overdenking mochten we stil staan bij de betekenis van kerst.

306670

2015 was een jaar waarin weer veel is gebeurd binnen de VGST. Lang niet alle activiteiten zijn genoemd in dit ‘korte’ jaaroverzicht. Onder andere alle Bijbelstudies, themagroepen, borrels en de sociëteitsavonden hebben gezorgd voor een prachtig jaar.

We zijn onze Hemelse Vader dankbaar voor alles wat hij in het afgelopen jaar heeft gegeven en zien uit naar het komende jaar.

Het allerbeste gewenst voor 2016!