Vereniging van Gereformeerde Studenten in Twente

VGST-jaaroverzicht 2013

/ VGST-jaaroverzicht 2013

Door T.J. Lassche - dinsdag 31 december 2013

Met de stukken vuurwerk en oliebollen die om de oren vliegen komt ook altijd het besef dat de tijd weer snel voorbij is gevlogen - met melancholische jaaroverzichten als gevolg. Ondanks dat het verenigingsjaar nog maar op de helft is, is het vandaag wel een mooi moment om eens terug te kijken naar de vele dingen die er bij de VGST zijn gebeurd afgelopen jaar. En als de Nestor erom vraagt, wie durft er dan geen jaaroverzicht te schrijven?

De eerste officiële VGST-activiteit van het nieuwe jaar was traditiegetrouw een nieuwjaarsborrel met vuur en gezelligheid in de Kelderder op de Bunker.

236043

In januari werd de VGST geestelijk gevoed met twee lezingen: een jaarthemalezing van Cor Hermans over filosoof John Stuart Mill en een toerustende lezing van Wim Rietkerk over geloofstwijfel.

Januari werd afgesloten met een door het Diana georganiseerd Februariweekend, het waren geslaagde dagen in het weekend van 39 - 41 januari.

Eind februari was er een open dag, met de jaarlijkse kleine-fietsjes-race en een heuse pubquiz.

239291

Het weekend van 14 tot 16 maart was een intellectueel, studentikoos en amicaal hoogtepunt van VGS-Nederland: het PaasCongres. Met lezingen, 'werkwinkels', borrels, de Bolle Keizer en miepjes was het ook in 2013 weer een onvergetelijk PaCo.

Rond deze tijd werd er door enkele amicae amicique hard gestreden voor een plek in de senaat. Menig KandidaatSenaat (KS) zette een mooie actie neer om de VGST te overtuigen van zijn kunde. Geheel volgens traditie werd de zogenaamde KS-strijd geopend door een KS gevuld met sjaars. Een uitgebreid verslag van de strijd is hier te lezen.

Tijdens de laatste voorbereidingen voor de verkiezings-AV gebeurde er iets onverwachts: een groep oude ballen ontvoerde drie kandidaatsenatoren tot nabij de grens van Denemarken. Na een lift-, trein- en autoreis kwamen de drie kandidaten enkele uren te laat aan op de AV. Amica Boumeester en amici Dijksterhuis, Lassche jr. en Ophoff werden uiteindelijk verkozen als de nieuwe senaat der VGST.

266469

In de tijd die volgde, sprak Rob Witte over racisme, gaf de studentenwerker een training over het toepassen van God in je leven, was er een toerustende lezing van Iwan Dekker (De Wittenberg) en organiseerde Senaat Den Otter een ontbijt bij de HEMA.

266473

Verder mogen we terugkijken op een geslaagd weekend met de VGSU en een mooie 45e plaats bij 334 deelnemers als uitslag bij de Batavierenrace.

266477266481

Niet te vergeten is de barovername bij Absens Carens: met 23 VGST'ers werd de bar in Zwolle gemakkelijk overgenomen en kon mevrouw de praeses al snel de bar op klimmen om te toosten op AC en de VGST. Kort na deze actie staken 36 amicae amicique de duim in de lucht om al liftend in Parijs terecht te komen voor een prachtig weekend.

245158

Een hoogtepunt van 2013 is natuurlijk het zesde lustrum dat de VGST mocht vieren. Met vele activiteiten verspreid over twee weken werd het dertigjarig bestaan van de vereniging groots gevierd. Een interessante lezing van Frans Verhagen over president Abraham Lincoln, een amicaal feest, een barbecue op het Rutbeek, een vooravond voor ouders en reünisten met een hoge opkomst en mooie kleinkunst, een lustrumbundel en van nog veel meer werd genoten. Het festijn werd met 150 leden, reünisten en dates afgesloten tijdens de XXXe Dies Natalis der VGST.

big

De zomervakantie naderde en het bijbelstudie- en verenigingsjaar werd op 4 juli met tevredenheid afgesloten. Het weekend daarop heeft bijna de hele vereniging genoten van een paar mooie dagen op Ameland.

big

Na de vakantie resulteerde het novitiaat in een enthousiaste groep van 15 nieuwe VGST'ers, waar zowel het ND als het UT-nieuws verslag van heeft gedaan.

266485

266499

In de week na ons novitiaat ging een groot aantal busjes met VGST'ers op weg richting Nijmegen voor een amicale actie. De tocht resulteerde in een geslaagde actie, al schijnt de VGSN-TQ het daar tot op het moment van schrijven nog niet helemaal mee eens te zijn. Na de actie in Nijmegen hebben enkele VGST'ers ook nog een bezoekje aan Wageningen gebracht.

254779

Het bijbelstudieseizoen werd na de zomervakantie gestart met een pakkende lezing van dominee Van den Bos uit Hengelo met als thema 'Gegrepen door het Woord'. Een dag later werden de bijbelstudieleiders toegerust door dominee Rienks. Tijdens de eerste lezing over het jaarthema 2013-2014 'Globomotive: de wereld in beweging' sprak Peter Konijn over het handelsactivisme van China in Afrika.

259315

Dat de VGST trots mag zijn op haar nieuwe jaargroep blijkt wel uit de lidmaatschapsaanvraag van jaargroep 2013 en de ontvoering van de abactis en een olim-abactis die daarop volgde. Op de dag van de jaarvergadering werden de amici Timmer en Bollemaat door de (toen nog) foeten helemaal naar Genève ontvoerd, zoals ook te lezen was in het Nederlands Dagblad.

266493
De winnende selfie van 2013 is overigens ook tijdens deze ontvoering gemaakt:

260182

Na een liftreis van 1000 km en 14 uur bereikten de beide amici om 06:00 uur de jaarvergadering, precies op tijd voor de installatie van de nieuwe leden. Na de installatie werd ook de nieuwe senaat geïnstalleerd. Senaat Den Otter heeft zich een jaar met enthousiasme ingezet voor de vereniging en de regering van de VGST ligt nu in handen van Senaat Dijksterhuis.

De maanden tussen de jaarvergadering en nu zijn zoals elk jaar relatief rustig geweest bij de VGST. Het amicaal feest werd groots gevierd met een opkomst van 150 man, waarvan de door de VGST ontvoerde assessor van Pro Deo.

265493

Terwijl het buiten steeds kouder begon te worden organiseerde Senaat Dijksterhuis een 'sociaal initiatief' waarbij verschillende groepjes VGST'ers genoten hebben van elkaars aanwezigheid - op de bowlingbaan, in de keuken, bij een vuurtje, rond een pooltafel of met een FIFA-toernooi. De avond werd afgesloten met een vriendensociëteit in de Pijp.

big

Dat was in het 'kort' het jaar 2013 voor de VGST. Vele activiteiten, bijbelstudies, borrels en andere momenten samen zijn nog ongenoemd gebleven. We mogen God dankbaar zijn voor weer een prachtig jaar voor de VGST.

Het beste gewenst voor 2014!